آغاز یازدهمین جلسه حراج سکه طلا از ساعت ۱۲ امروز (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تسویه دولت با فروشندگان طرح کالابرگ طی چهار روز آینده قیمت قطعی و علی الحساب خودرو‌های برقی وارداتی اعلام شد | چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | دنا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سالگرد روز سیاه بورس و فرار ۶۶ همتی حقیقی‌ها از بازار! ثبت نام جدید ایران خودرو بدون قرعه کشی با تحویل فوری + جزئیات (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار ارز در پی مخابره پیامی مهم از ریاض و بغداد به تهران (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد | صورت‌حساب گرانی گوشت منتشر شد + جدول زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس بانک مرکزی: نرخ رشد پول به ۱۶ درصد رسید پلمب طلافروشی‌های متخلف در مشهد | رئیس اتحادیه: فروشندگان طلا نسبت به بازگشایی مغازه خود اقدام کنند + فیلم (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ورود نخستین محموله خودرو‌های هیبریدی به کشور (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعریف متفاوت و باحال درباره کار و اشتغال چرا کیفیت آب شرب در نقاط مختلف مشهد متفاوت است؟ سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟ آغاز اولین فروش خودرو‌های برقی از ساعت ۱۶ امروز (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) متقاضیان مسکن ملی هیچ قراردادی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن ندارند بررسی وضعیت رهن و اجاره در منطقه پنجتن مشهد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاملات مسکن بر اساس وجه رایج کشور منعقد می‌شود بورس همچنان در مدار نزول | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ افزایش قیمت صیفی‌جات در مشهد به دلیل بارندگی‌ها (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از یک میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن قرار دارند ثبت ۲۵۵ هزار تقاضا در سامانه خودنویس طی ۱۱ ماه بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات برطرف شد دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ فردا (۱۷ اردیبهشت) برگزار می‌شود+شرایط
سرخط خبرها

وضعیت بازار بورس هیچ تناسبی با بخش واقعی اقتصاد ندارد

  • کد خبر: ۴۱۳۴۵
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
وضعیت بازار بورس هیچ تناسبی با بخش واقعی اقتصاد ندارد
استاد دانشگاه گفت: بازار بورس کنونی بر پایه سفته‌بازی، دلالی و تبلیغات است و هیچ سنخیت و تناسبی با بخش واقعی اقتصاد و سرمایه‌گذاری داخلی بنگاه‌ها ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین صمصامی، استاد دانشگاه و سرپرست وزارت اقتصاد در دولت نهم، در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد گفت: طبق معمول افرادی که مباحث مالی را دنبال می کنند صرفا بورس را به عنوان یک بازار درنظر می‌گیرند در حالی که بورس یک تکه ای از اقتصاد است.

وی اظهار کرد: متأسفانه آنچه که در بازار بورس ایران اتفاق افتاده این است که یک روند معقول و متعادلی را طی نکرده است. این بازار هیچ سنخیت و تناسبی با بخش واقعی اقتصاد و سرمایه‌گذاری داخلی بنگاه‌ها ندارد، چون دلیل اصلی آن به سفته‌بازی، دلالی، تبلیغات و مباحثی که در این زمینه مطرح شده مربوط می‌شود.

وی افزود: شوربختانه تبلیغات زیادی در رابطه با بازار بورس شد مبنی بر اینکه مردم وارد بورس شوید سرمایه‌گذاری در بورس خوب است. این تبلیغات و مباحثی که مطرح شد متأسفانه یک مسیر نادرست و غلطی را برای مردم فراهم کرد و مردم روی حساب اعتباری که به این حرف‌ها داشتند وارد بازار شدند.

صمصامی ادامه داد: از همان ابتدا کارشناسان به مردم هشدار می‌دانند خیلی مراقب باشید چون این بازار هیچ تناسبی با بخش واقعی اقتصاد ندارد به یقین ماندگار نخواهد بود و طبیعی که ریزش داشته باشد.

این استاد دانشگاه گفت: بررسی که در انتهای دهه اول اردیبهشت ماه امسال انجام دادیم معلوم شد در حدود ۸۰ درصد ارزش کل بورس در اختیار تنها ۲۵ درصد بنگاه‌ها بوده است یعنی در قسمت عرضه سهام ۲۵ درصد بنگاه‌ها حدود ۸۰ درصد ارزش کل بورس را در اختیار دارند. این قصه نشان می‌داد در طرف عرضه یک ساختار ناهمگونی وجود دارد و بعضی از بنگاه‌ها قدرت بسیار بالایی در قیمت‌گذاری سهام دارند به هر حال احتمال هرچیزی در این زمینه ممکن است بروز و ظهور پیدا کند.

صمصامی بیان کرد: در بحث تقاضا هم کمتر از ۱۰ شخصیت حقوقی فعال در بورس هستند که به‌عنوان تقاضا‌کنندگان اصلی این بازار محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه عمده تقاضاکنندگان در بازار سهام حقوقی‌ها هستند، گفت: ارزش دارایی این شخصیت‌ها حقوقی بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که با این دارایی‌ها معامله می‌کنند. ناگفته نماند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمومی کشور است.

وی اظهار کرد: این ساختار انحصاری عرضه و تقاضا نشان می‌دهد گروه‌های خاصی عرضه و گروه‌های خاصی تقاضا می‌کنند و در ضمن جهت می‌دهند.

صمصامی یادآور شد: وقتی قیمت سهام در بازار به سمت بالا حرکت می‌کند خیلی از مردم برای سرمایه‌گذاری وارد بازار می‌شوند غافل از اینکه بدانند در پشت این پرده چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، اما ما به‌لحاظ روند کلی وقتی به بورس به‌عنوان قسمتی از اقتصاد نگاه می‌کنیم، می‌بینیم این روند، روند سالم، معقولی و منطقی نیست.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->